OBS Het Anker

Acis Een veilige haven!

Archief » Nieuwsbrief #65 - vrijdag 08 januari 2016

Januari: toetsmaand

De kinderen zijn het nieuwe kalenderjaar weer enthousiast begonnen. We frissen deze week het geheugen weer op en dan starten we in de tweede schoolweek van 2016 met de halfjaarlijkse Cito-toetsen. Wij zijn, net als u, benieuwd naar de vorderingen die de kinderen gemaakt hebben!

Personeelsnieuws

Dit kalenderjaar is voor juf Margaret begonnen met een longontsteking. Gelukkig slaat de medicatie goed aan en hopen we Margaret weer snel terug op school te zien. Juf Ingrid Enis begeleidt intussen groep 1/2/3.

Juf Suze heeft een van haar twee krukken kunnen opbergen. Zij is weer dagelijks op school en biedt ondersteuning in alle groepen.

Marietta Vermaas werkt op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag als directielid ter ondersteuning van de leerlingenzorg en schoolleiding.

Groep 8 bezoekt het Hoeksch Lyceum

Op dinsdagmiddag 12 januari krijgen onze aanstaande schoolverlaters de gelegenheid om kennis te maken met het voortgezet onderwijs op het Hoeksch Lyceum. Via een drietal kennismakingslessen zullen de kinderen een middag op het voortgezet onderwijs meemaken.

De kinderen van groep 8 worden hiervoor aan het einde van de ochtend opgehaald met de bus. De achtste groepers zullen tussen de middag op school lunchen.

Naar verwachting zullen wij 's middags rond 16.00 uur terug zijn in Heinenoord.

NB
Voor de kinderen van groep 7 gelden de reguliere schooltijden.

Gastles voor groep 7/8

Maandagochtend 1 februari 2016 begint voor groep 7/8 met een gastles over afvalpreventie. 'Koos de vuilnisman' bezoekt Het Anker en hij weet alles van afval. Koos maakt een les over afval tot een geweldige en leerzame interactieve belevenis. Een les over (zwerf) afval wordt een feest waar meer dan ooit geleerd wordt.

Koos duikt letterlijk de prullenbak van de klas in om eens te laten zien wat er in zit: oud papier, een klokhuis, aluminiumfolie, een blikje, een pakje sap, nog een leeg pakje en nog een en nog en nog eenů.. Koos laat zien hoe het anders kan. Hij laat allerlei creatieve voorbeelden en oplossingen zien, doet een afvalquiz of neemt hele groepen mee op sleeptouw om de buurt op te ruimen.

Daarnaast houdt Koos van moppen en dat komt goed uit! Koos maakt iedereen enthousiast voor afvalpreventie! Op een heel onschoolse manier worden de leerlingen enthousiast gemaakt afval op een creatieve wijze aan te pakken.

Dat belooft een plezierige en leerzame ochtend te worden!

Gewijzigde datum logopedische screening groep 2

Alle leerlingen worden in groep 2 gescreend door een logopedist. Op basis van dit onderzoekje wordt de eventuele noodzaak tot logopedische behandeling vastgesteld.

U maakt als ouder zelf afspraken voor verdere behandeling buiten school met een logopedist naar keuze. Veelal wordt de behandeling bekostigd door uw zorgverzekeraar.

De aansturing en bekostiging van de logopedische screening is een verantwoordelijkheid van de gemeente waarin uw kind de school bezoekt.

Dit schooljaar worden de oudste kleuters op 4 februari op school gescreend door een logopedist.

Onze voorleeskampioen komt in actie

Tijdens de Kinderboekenweek in oktober is Laura uit groep 8 tijdens een spannende voorleeswedstrijd gekozen tot de voorleeskampioen van Het Anker. Op donderdagavond 11 februari zal zij in Oud-Beijerland de strijd aangaan met andere voorleeskampioenen uit de Hoeksche Waard. Ze zal worden 'aangemoedigd' door een aantal supporters, waaronder haar ouders, klasgenootjes en de meester. Wij hebben er alle vertrouwen in dat Laura een goede kans maakt en wij wensen haar veel plezier en veel succes!

Voorlezen, elke dag een feest!

Eind januari is het weer tijd voor de nationale voorleesdagen. Dat gaat op Het Anker niet ongemerkt voorbij!

Voorlezen is elke dag een feest! Of je nu voor het slapen gaat een mooi verhaal voorleest in bed of overdag samen een prentenboek bekijkt, er worden herinneringen voor het leven gemaakt. Daarnaast heeft voorlezen een positief effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip. Hieronder een aantal tips om het meeste uit dit speciale kwartiertje te halen.

Een boek kiezen
In de boekwinkel en bibliotheek is zoveel keuze aan boeken dat het soms niet meevalt een geschikt boek te vinden dat op dat moment past bij de belevingswereld van uw kind. Denk eens aan de voldende situaties: misschien is er in het gezin een baby op komst, wordt uw kind zindelijk of leert het zelfstandig naar de wc te gaan.

Veel bibliotheken hebben de boeken per thema bij elkaar staan. Ook in de boekwinkel kan men u boeken tonen over speciale onderwerpen.

Hetzelfde boek een paar keer voorlezen
Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. U hebt misschien zelf al lang genoeg van het boek, maar u weet dat herhaling erbij hoort. Lees prentenboeken juist een aantal keer voor om er zoveel mogelijk uit te halen.

Hetzelfde boek een paar keer voorlezen hoeft echt niet saai te zijn als u elke keer een ander onderwerp verzint om het na het voorlezen over te hebben: het thema, de personages of hebben de kinderen zelf wel eens zoiets meegemaakt?

Voorleesrituelen
Kinderen raken vertrouwd met allerlei rituelen: zo doen wij dat altijd! Ze voelen zich prettig als ze kunnen rekenen op het dagelijkse voorleesritueel. Lees voor op een vertrouwd moment of op een knusse plek met een knuffel of kussen erbij, en met zo weinig mogelijk kans op storingen. Voorleestijd is de tijd waarin u samen kunt kijken, luisteren, praten en lachen.

Voorlezen met stemmetjes
In prentenboeken staan vaak veel korte spreekteksten. Het is helemaal niet nodig om u extra in te spannen om met verschillende stemmetjes voor te lezen. Bij peuters is dat nog niet zo aan de orde. Als u langzaam voorleest, goed articuleert en uw kind tijdens het voorlezen regelmatig aankijkt, dan treft u vaak veel beter de toon en zal uw kind goed begrijpen wie er in het boek iets zegt.

Te moeilijk of niet?
Het kan prettig zijn om van andere ouders of leidsters, of in de bibliotheek of boekwinkel, titels van prentenboeken te horen die geschikt zijn voor de leeftijd van uw kind. Dan nog kan het zijn dat u aarzelt of het boek niet te moeilijk of te gemakkelijk is.

Misschien helpt het om te weten dat een boek eigenlijk net een beetje te moeilijk mag zijn. Als u het meerdere keren voorleest en u praat samen over het verhaal, hebt u de meeste kans dat uw kind door een boek geboeid wordt.

Voorspel samen het verhaal
Vraag tijdens het voorlezen aan uw kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.

Moeilijke woorden
Wanneer er moeilijke woorden in het boek staan, worden deze in de context van het verhaal vaak wel duidelijk. Zo niet, dan kunt u uw kind helpen om het nieuwe woord te leren door er een plaatje bij aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken. Naderhand kunt u ook het moeilijke woord er weer bijhalen. Zo onthoudt uw kind het woord beter, dit helpt bij de ontwikkeling van het taalgebruik.

Laat uw kind vertellen
Geef uw kind gelegenheid om iets te zeggen als u het verhaal voorleest. Het gaat erom dat uw kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Uw kind heeft een eigen interpretatie over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kunt u dan weer op ingaan. Zo blijft uw kind betrokken bij het verhaal. Laat uw kind het verhaal ook zelf eens navertellen.

Door het verhaal aan een ander te vertellen en erover na te praten, gaat uw kind het verhaal beter begrijpen.

Voorbereiding op het voorlezen
Lees de titel van het boek voor en praat met uw kind over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Als u de kaft samen bekijkt, kunt u samen met uw kind bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.

Veel leesplezier!

Agenda voor januari en februari


  • Tot en met zondag 3 januari: Kerstvakantie

  • Januari: Toetsmaand

  • Dinsdag 12 januari: Groep 8 krijgt proeflessen op het Hoeksch Lyceum

  • Maandagochtend 1 februari: Gastles over recycling voor groep 7/8

  • Donderdag 4 februari (datum gewijzigd): Logopedie screening oudste kleuters

  • Maandag 22 t/m vrijdag 26 februari: Voorjaarsvakantie